Message |
|
|
 |
|
Mai este o discutie si aici pe aceasta tema si aici: http://www.acvariu.ro/forum/posts/list/20512.page
|
 |
|
Parerea mea e ca e de la oscilatia de CO2 si ca odata date peste cap, varfurile nu isi mai revin. Pur si simplu trebuie taiate ... Asta pateam si eu la Pogostemon. Daca dadeam un pic peste cap acvariul, frunzele care se albeau asa un pic nu isi mai reveneau, ii dadeau altele verzi noi daca remediam.
Si daca a fost problema cu CO2 si plantele s-au dat peste cap, si consumul de nutrienti s-a dat peste cap, o sa mai dureze ceva pana isi revin cu culorile. Asa ca recomand ca si Lucian, sa revii la parametri vechi, sa te asiguri ca ai CO2 stabil si la valorile dinainte ... tai varfurile si astepti sa-si revina plantele incet incet.
Daca tot cresti fertilizantii s-ar putea sa apara alge daca plantele nu 'vin din urma' asa repede. Adica e ok sa-i cresti sa zicem usor, dar trebuie schimbat 50% din apa saptamanal apoi ca sa fii sigur ca nu ai probleme ..
Zic si eu ...
|
 |
|
Exista o boala care se numeste "Cotton mouth" - poti cauta te rog pe Google Images daca seamana cu ceea ce are pestele ?
Daca da, vor trebui ceva antibiotice - dar e problematic in acvariul mare. Mai intai sa confirmi te rog boala (sau sa pui niste poze cu pestele).
|
 |
|
E "set and forget" daca iei controller si o pompa peristaltica  altfel trebuie sa bibilesti dimineata si seara la el  (cel putin asta e cazul meu, nu stiu la mosu cum a functionat, dar ar fi interesant sa aflam si povestea lui).
|
 |
|
Sa inteleg ca mai ai un acvariu functional, ciclat, cu pesti si filtru care ar putea fi instalat la noul acvariu ?
|
 |
|
Despre sulf + hidrocarbonati  ma bag in discutie.
Parerea mea dupa 2 saptamani cu sulf si citit o gramada pe net - functioneaza ireprosabil si iti poate reduce oricati nitrati ai avea (tolerabil pestilor) pana la nivel de 1ppm ... si chiar si sub. Insa fara controller de potential REDOX si o sonda peristaltica, e un chin sa-l stii stabil.
Va trebui sa te bazezi doar pe mirosul de H2S si sa il tot calibrezi umbland la numarul de picaturi. Problema cu numarul de picaturi este ca indiferent de unde ai IN-ul in reactor, debitul acela va oscila in timp. La mine de exemplu, reactorul e prins cu un T pe OUT-ul canistrei. Insa canistele in timp isi pierd "suflul" deci o rata de 2 picaturi / secunda e imposibil de tinut. De asemenea, furtunele de intrare sunt subtiri (caci cauti picaturi sau un mic firicel sa zicem), asa ca in timp robinetii se umplu si ei de mizerie, mai trebuie ciocaniti, samd.
Fara electronica e doar orbecaiala - o sa aibe efect dar mie mi se pare nectrolabil. De exemplu vad ca dimineata potentialul a ajuns la -200mV fata de seara -100mV, zic e in scadere si nu e bine sa ajunga sub -250; inainte sa ies pe usa umblu un piiiiiic de tot la robinet sa ii cresc debitul.
Ajung seara acasa, potentialul este +30mV. Deci n-a mai facut nimic odata ce a trecut de -50. De cele mai multe ori reusesc sa-l tin in jur de -100mV asa "de mana"
Pana la urma e necesar tot tacamul, reactor + sonda Redox (si inchis ermetic), controller Redox + pompa peristaltica ca sa impinga apa cand e nevoie.
Pompa de asemenea va trebui sa aibe suficient debit (debit mare => creste potentialul Redox, debit oprit / mic => scade potentialul). Daca scaderea Redox nu e o problema (e suficient reactorul sa stea cateva 15 minute fara debit nou iar potentialul scade cu 200 de unitati) totusi trebuie un debit suficient cat sa aduca potentialul inapoi spre 0mV sa zicem (si sa ai atfel acel efect de 'histerezis'). Daca are debit prea mic, controller-ul o va tine mereu pornita.
Insa, odata instalat, e set and forget  din cand in cand mai trebuie puse niste prafuri care sa ridice kH-ul, dar pe masura ce nitratii scad, nici scaderea kH nu va mai fi asa puternica (cu sulf creste Ca, dar scade ALK insa doar daca e un consum mare de nitrati; dupa ce se stabilieaza, trebuie completat mai rar).
|
 |
|
Nu ne suparam man ce naiba  deturnam topicul in numele stiintei doar 
|
 |
|
A, pai acum inteleg dilema, nu bacteriile produc fosfatii  aia sunt in paralel cu ce au nevoie bacteriile - vin la pachet si se aduna in acvariu.
Pana una alta, sunt fericit, nitrati nedetectabili azi  lichidul de la sera e GALBEEEEN.
Bon. Reactorul asta face minuni, si chiar daca am scapat de hranitul cu prafuri, a ramas totusi ajustarea debitului de apa. Dar cum am controller-ul, cred ca trebuie sa-mi cumpar o pompa de dozare - am ochit una, insa am niste nelamuriri daca trebuie pusa pe in sau pe out. Cred ca trebuie pusa pe out ma gandesc, si in-ul sa-l las conectat si deschis la maxim dinspre canistra. Iar out-ul, in functie de cat zice controller-ul. Nu prea sunt ieftine dosing pump-urile astea.
O a doua problema pe care o am este ca scade foarte repede kH-ul. Am masurat dimineata 7 si am dozat cu prafuri ca sa creasca la 8 concentratia, iar acum seara am gasit kH-ul la 6. Grrrrr. Nu stiu daca e din cauza ca reactorul a scos foarte multi nitrati ( si prin urmare a scazut mult kH-ul), sau poate din alte motive.
Mi-e teama nu cumva sa fi pus mult mai mult sulf decat era necesar totusi ... caci nu prea mi-e clar ce se intampla cand ai multa media de sulf, dar nu prea sunt nitrati care sa intretina bacteriile. Mai are atunci efect reactorul asupra kH-ului ?
pH-ul oscileaza intre 7.5 dimineata inaintea luminilor, si 7.8 seara inainte sa se stinga luminile (cu un instrument electronic el cheapo). O sa incerc de curiozitate sa merg cu acvariul descoperit vreo cateva zile sa vad daca are efect asupra pH-ului ... al meu avea un capac de sticla (util de altfel ca suport pentru hranitorul automat).
Oricum, simt ca am facut un pas mare si ma pot ocupa de kH si pH.
|
 |
|
Pai PO4 este peste tot ... inclusiv in mancarea pe care o dai pestilor, si PO4 trece aproape neconsumat prin organismul pestelui:
http://www.advancedaquarist.com/2010/10/aafeature
Experts have calculated that fish convert just a fraction of consumed phosphorus to biomass, with the majority being released a dissolved and particulate forms of phosphorus.
Insa imi recunosc limitele in chimie  si habar n-am de "orthophosphates" - dar tot asa de simplificare, mancarea adauga fosfati  ...
Scuze ca nu pot fi mai precis man ..
|
 |
|
koala wrote:"Super glue gel" tine foarte bine in apa... ce idei mai ai si tu!
Cine se-aseamana, se-aduna - dar sper sa nu se ia 'vantul' de toate 'decuparile' mele (hint hint!)
"Super glue gel" am intalnit aseara pe net, oamenii il foloseau cand taiau Zoas, ca sa ataseze polipii de noua piatra. Nu e gel al meu .. Trebuie sa studiez problema, multumesc de pont, nu mi-a trecut prin cap si gel-ul, ramasesem fixat pe asta facut pentru pastice (luat tot asa, de la un magazin de trenulete, e mult mai agresiv decat superglue-ul standard, degetele o stiu, dar nu cred ca e conceput sa reziste sub apa, si de aici era dilema mea). Caut gel.
|
 |
|
Multumesc de aprecieri  si recunosc, mi-a luat un pic sa inteleg ce voiai sa spui - explic: cand ziceai de a stabiliza, credeam ca te referi la echilibrul vizual, in sensul ca e un munte mare in stanga, care nu e echilibrat pe cealalta directie, adica dreapta. Dar ai intuit corect, plasa va "imbraca" tot relieful, si o sa o lipesc (superglue) in foarte multe puncte de fiecare folie verticala, incat sa "impacheteze" tot - ca o suprafata pe deasupra; sper sa dea si o forma (caci la radul ei o sa mai faca poate niste cute / pliuri) si sa ofere un aspect mai natural. Dupa ce creste HC-ul poate nu se vor mai vedea cutele. E un inceput  habar n-am la ce sa ma astept .. Un alt of este daca superglue tine la apa. Am facut un test mai dedemult sa vad, si dupa o saptamana in apa, plasa lipita de acrilic tinea la fel de bine - dar era un test - o folie cu putina plasa, si dupa o saptamana am scos si am tras de plasa si tinea. Nu stiu daca insa daca sub sarcina intregului substrat o sa mai se scrie la fel povestea ... asa ca probabil mai intai lipsesc cu Super Glue, si apoi si cu adezivul acela care topeste acrilicul..
|
 |
|
Gabriel wrote:Iulian,
Doua cuburi la volumul acela mi se pare enorm.
Yup!
Gabriel wrote:
... dar volumul brut al sistemului meu este undeva la 270litri.
...Cu atata mancare sunt mirat ca problema ta nu sunt fosfatii ci nitratii. ...
Cred ca aici este secretul  filtrarea la mine este pentru acvarii de 400L
Reactorul cu sulf este pentru acvarii pana in 400L, filtrul extern contine Purigen mult mai mult decat recomandau ei - cred ca am pus de 10 ori mai mult. Am uitat ce Phosphate Absorber folosesc (aici folosesc chimicale) dar si acela e pus cu muulta darnicie; PO4 sta pe culoarea de 0 de cateva luni (n-am test profi).
Gabriel wrote: Incearca sa folosesti o pipeta [pasteur] din palstic si sa faci un fel de target feeding. Dezgheti cubul intr-un pahar cu putina apa din acvariu si apoi tragi cu pipeta artemia sau mysis-ul si il pui in acvariu in apropierea pestelui ce vrei sa-l hranesti. La fel si cu SunCoral-ul.
Asa fac dap. Am gasit un tub rigid de vreo 3 mm diametru dar lung de vreo juma' de metru si l-am incis cu bricheta la un capat incat sa intre pe o siringa. Si trag din recipientul unde am "topit" cubul. Apoi in acvariu, las ceva mancare pe la mijlocul apei caci daca pun direct pe corali, Nemo sar sa manance si ii streseaza.. asa ca satur pestii mai intai, si pana una alta se deschide si Sun Coral-ul. Apoi opresc pompele si hranesc tot ce pot.. iar cu 50cm lungime ajung peste tot fara sa ma chinui.
Iar despre teorii, sigur ai citit ce trebuie  Mi-e teama un pic, stiu ca e o relatie intre PO4 si NO3, dar asta cand e vorba de biopalete (ceea ce nu folosesc). Dar cine stie.
Asa tin minte, ca acolo e importanta legatura intre Carbon, Fosfati si No3 pentru echilibrul bacteriilor. Dar la mine PO4 sunt extrasi chimic, iar No3 cu bacteriile ce se hranesc cu Sulf. Si aici trebuie prafuri - dar doar ca sa mentin kH-ul la 8 (probabil ca la cateva zile trebuie sa mai ridic cu 1dkH dar o sa vad, inca sunt in "teste").
Adica am ales sa merg pe extragere chimica (mai putin No3 unde e clar ca trebuia un super reactor) caci nu am nici spatiu si nici timp de masurat mereu incat sa gasesc echilibrul din aproape in aproape  dar inteleg foarte bine ce inseamna tot efortul tau ...
Avantaj Sulf este ca este "self-adjusting" din cate am inteles, adica daca iti creste cumva concentratia de No3, si colonia de bacterii urmareste concentratia - fata de celalalt reactor unde trebuia sa adaug o sursa de Carbon zilnic, altfel, oricati No3 erau, nu se intampla nimic fara Carbon. Si e prea delicata manevra la 30L doar sa adaug Carbon si sa tin acel echilibru precar unde si 2 mysis-shi in plus il strica ...
@Stefan:
Ai dreptate  evident. Insa cum acvariile sunt ciclate, pentru simplificarea discutiei (prin "arderea" etapelor intermediare) am presups ca mancarea devine "direct" fosfati si nitrati ... 
|
 |
|
Am zis sa fac un topic despre acest relief care ma roade de ceva vreme.
Ideea mi-a venit de la pasiunea cu trenuletele electrice unde daca nu iti construiesti o diorama, nu esti ... cum sa zic, macinat rau de pasiune
N-am mai vazut nicaieri o incercare asa "radicala" de a face un relief in acvariu - cea mai apropiata idee fiind un fundal 3D DIY, care tot din diorame cred ca a pornit (si acolo exista notiunea de backdrop, adica un fundal "indepartat" care sa se potriveasca cu macheta, gen un oras desenat, sau niste pereti "roca" incat sa dea sentimentul ca trenul trece prin munte, etc).
In acvaristica, apropo de structurat relieful, cel mult am vazut ca o folie mica de plastic care sa sustina "baza" si sa impiedice alunecarea nivelului superior.
Am zis sa dau o dimensiune in plus intregului aspect; am purces in a cumpara niste folii de acrilic de 1mm si cu adezivul respectiv. Totul se intampla intr-un acvariu Dennerle cub de 30L (30x30x30).
Inainte de taiat, am tot incercat diverse optiuni software pentru a testa variante de relief (Google Sketchup e nashpa la orice vrei sa faci care nu e dreptunghi; Octave, o varianta opensource gen Matlab, nu ma descurc cu el, dupa vreo 2 ore de chin sa instalez si sa invat un limbaj nou si sa aflu cum desenez suprafete din pucte, am lasat-o balta; mi-a iesit ceva in Blender, dar imposibil de obtinut cote, samd).
Dar sa revin. In afara de foile de acrilic si adezivul specific, mai trebuie doar o foarfeca, niste carton (pentru modelarea initiala), o rigla, ceva polistiren si rabdare de chinez
Am modelat initial asa:
Apoi m-am apucat sa tai foile de acrilic la dimensiunil una mare care o sa vina pe fundul acvariului si o sa fie suportul celorlalte, baza cum ar veni, cat si celelalte care vor fi placile verticale:
Apoi, m-am jucat un pic in Blender (un alt soft 3D in care am reusit sa fac niste "munti" asa mai chinuiti) si am ajuns la concluzia ca mi-ar place daca ar fi un pic diferit layout-ul .. si anume o ridicature mare in stanga spate (evident proportia de aur fata de inaltimea acvariului), si una mai mica in fata.
Asa ca azi m-am pus pe decupat si lipit. Sunt necesare niste distantiere (aveam la indemana niste polistiren) si ceva greu care sa tina "impinse" toate chestiile una in alta cat timp lipiciul isi face efectul. De asemenea, am descoperit ca a fost bine ca am mai avut 1-2 placi deja taiate pe dimensiune - caci odata puse asa de forma una langa alta, am descoperit ca "muntele" avea pante prea liniare - fiind nevoit sa schimb una din ele cu o alta care sa 'bruieze' aspectul.
Apoi am inceput sa lipesc una cate una, avand grija totusi sa le pun la distanta corecta (am marcat cu un marker, pe folia de baza, din 3 in 3 cm, incat sa vina aranjate frumos):
Dupa ce au inceput sa se intareasca (lipicul acela are nevoie de vreo 10-15 minute ca efectul sa se intample), am realizat ca totusi a lipi doar la baza e insuficient, caci foliile verticale nu stateau foarte rigide (acrilicul e moale la 1mm). Asa ca mi-am mai taiat niste mici distantiere de 29mm si lipit intre foi incat sa dea o rigiditate intregii structuri:
Rezultatul intermediar:
Urmatorul pas va fi sa incep sa pun substratul si apoi Quartz-ul deasupra, si folosind o plasa (gen de muste, daca nu chiar de muste) cu ochi mici, sa unesc crestele si vaile. Dilema cea mai mare este cum voi planta dupa aceea HC-ul, dar cred ca am o idee. O sa scot tot HC-ul din acvariul de 16L, il tai in bucati mici, si-l presar peste substrat, inainte sa lipesc plasa peste. Sper ca natura sa-si urmeze cursul si niste tulpini sa iasa totusi printre gaurile plasei.
Nu stiu celelalte plante cum o sa le prind (si nu stiu daca o sa adaug alte plante), dar probabil dupa ce se intareste plasa, o sa pot da totusi ici colo mici gauri incat sa strecor o planta mai mare.
Sper sa fie util cuiva care are chef sa bibileasca  poate da idei. Astept si eu idei in schimb!
O sa deschid un topic cu acvariul dupa ce-l pornesc, dar am scris aici la Atelier doar pentru a prezenta etapele, si cum m-am gandit ca ar fi mai bine sa procedez. Daca se poate face si in alt fel, ori nu mi-a trecut prin cap, ori mi s-a parut prea greu
|
 |
|
 Trebuie sa dam cezarului ce-i al cezarului - Dl. Koala, felicitari pentru rabdare si aprofundare. La un nivel "empiric" ne-am prins ca ar fi un consum prea mare si o bataie de cap uriasa, dar e foarte bine ca acum avem si dovada si explicatia logica de ce-i asa.
Despre noul setup ... singura problema pe care o vad este cu pompa care sta in aer - adica daca se pierde efectul de sifon ...... ar trebui sa fie o pompa speciala - eu tot ce-am vazut pana acum e pe baza de palete care se invart, si daca se invart in gol, e suficient sa cada odata curentul si trebuie amorsata iar.
LE: Ha, aproape in acelasi timp cu Gabriel. Credeam ca sunt primul care observa problema
|
 |
|
Pai nu sunt cam putini pestii
2 x Nemo
1 x Watchman Goby
1 x Scooter Dragonet
1 x Fire Shrimp
 Din pacate, trebuie sa hranesc mult ca Dragonet-ul sa gaseasca ramasite, Nemo sa se sature (iar Goby mananca doar flake food am vazut).
De asemenea, peste vacanta de iarna n-a avut nimeni grija de Sun Coral ... si s-au deteriorat foarte rau in vreo 3 saptamani. Samd ... Inca mai am 2 bucati de Sun Coral care au rezistat si ii ranesc. Deci in mod normal dau cam 1 cub de mancare la 2 zile .. (inainte cand aveam si piatra mare cu Sun Coral, dadeam 2 cuburi). Asa ca se aduna de ici de colo, si am vrut sa am filtru extern (Ca sa nu-mi clipoceasca un HOB, si pe ala il tin cu tot ce trebuie, prefiltrare si perlon - asa ca ca un Nitrate Bomb cum ar veni).
Plus Flake Food dimineata si seara de la hranitorul automat.
Am luat de curand un Brain Coral mic (verde) si vad ca si ala mananca o gramada - am oprit apa si pus niste MySis chiar la bot, a mancat ca o Fugie.
Am luat si o Fire Scallop, a starnit imediat curiozitatea shrimp-ului si Blue Hermit Crab. Asa ca ... a doua zi era gata - cineva ii rupsese incheietura care ii permitea sa se deschida / inchida ca sa se apere. Si era asa un rosu fain ...
Asa ca am zis decat sa hranesc cate un pic  mai bine hranesc BINE si ma descurc cu Nitratii cumva.
|
 |
|
In seara asta am facut schimb 9L de apa, am lipit toate bucatelele de coral pe care mi le tot darma Urchin-ul , si cand masor kH (DUPA schimbul de apa) surpriza surpriza, valoarea 5 (deja a dat un semn de galben de la 4 dar s-a albastrit la loc, la 5 s-a facut galben).
Am cumparat intre timp System Coral B kH Buffer (Aqua Medic) si o sa incerc sa-l tin la 8. N-am masurat inca pH dar era clar ca e ceva in neregula cu acvariul .. toti coralii stransi.
Calciul si pH-ul le masor maine de dimineata.
|
 |
|
La mine merge nonstop pe principiul, in natura nu opreste nimeni CO2-ul din rauri noaptea. Insa cum plantele nu il folosesc iar oscilarea pH nu e asa mare incat sa fie o drama, merge sa-l poti opri si noaptea, in felul asta aproape dublezi viata buteliei si drumurilor pentru reumplut.
Pentru ce alge vad acolo, recomand 2 melci Neritina. Intr-o saptamana ai scapat (cu conditia sa ai totusi pH peste 7 altfel nu rezista).
Sau ai putea sa mai plantezi niste Cabomba, sa hranesti pestii mai putin, si sa incei un program de fertilizare. Si lumina e importanta sunt multe topicuri pe aici despre cum sa ajustezi, simplu nu e, secretul este sa nu te panichezi si sa incepi metodic sa studiezi ce si cum... E frustrant dar dupa ce te prinzi, nu mai e complicat deloc 
|
 |
|
@Arhitectul - faina idee  nu mi-a trecut prin cap sistemul asta - original.
Totusi Koala o sa protesteze, caci el nu vrea chiller (sau cum o lucra acel racitor "La Fantana"). Si e mai bine ca nu vrea - ca avem parte de discutii faine
@Koala - sper ca nu te opresti acum  caci stiai ca e scump sa rulezi un Peltier (am zis la inceput) si sigur ai intalnit ideea pe net la cat ai citit - caci si eu tot de pe net am gasit
Doar ca se poate aplica acolo cand nu exista alternative (gen un miniracitor de campanie, unde nu stai sa cari frigidere dupa tine si unde nu ai 220V disponibili) si atunci na, dai un ban dar stai in fata.
In plus, se presupune ca totusi 300W nu inseamna asa mult intr-o camera unde poate e racita si ea cu AC.
|
 |
|
Nimeni nu a incercat caci nu functioneaza ceea ce vrei tu
Uite un exemplu simplificat: incalzitorul din acvariu setat la 25 de grade, cablurile din substrat reglate la 26 de grade din termostatul lor.
Cum exista deja un incalzitor in substrat care da 26 de grade, inseamna ca temperatura apei va ajunge la 26 de grade incet incet, iar incalzitorul din avariu va sta stins mereu. De fapt o sa ai 26 de grade peste tot, zero beneficii.
Iti trebuie un controller care sa controleze atat temperatura incalzitorului din acvariu cat si cea a substratului (deci ambele incalzitoare) caci ambele trebuie oprite si pornite in asa fel incat sa sa pastreze acea diferenta de 1 grad.
Sa opreasca ba pe unul, ba pe altul, incat tot timpul media de sus sa fie cu X grade mai mica decat media de jos.
Nu merge sa ajustezi tu din termostat caci nu poti sa stai nonstop langa acvariu si sa corectezi cat merge incalzitorul din apa si cat merg cablurile electrice, ca sa pastrezi totusi o medie mai mare jos decat sus.
|
 |
|
|
|